Друга статия

Какво е маркетинг чрез съдържание всъщност?

April 8, 2025

Маркетингът чрез съдържание (на английски: Content Marketing) е стратегически маркетингов подход, фокусиран върху създаването и разпространението на ценно, релевантно и последователно съдържание, за да привлече и задържи ясно определена аудитория и в крайна сметка да стимулира печеливши действия от страна на потребителите.

Вместо директно да продава продукти или услуги, маркетингът чрез съдържание се фокусира върху предоставянето на информация, която е полезна, забавна или образователна за целевата аудитория. Целта е да се изгради доверие, да се установи авторитет и да се създаде дългосрочна връзка с потенциалните и съществуващите клиенти.

Основни характеристики на маркетинга чрез съдържание:

Създаване на стойност:

Съдържанието трябва да е полезно и значимо за аудиторията, като отговаря на нейните въпроси, решава проблеми или я забавлява. Фокусът не е компанията и екипът й, а потребителите, техните нужди, търсения, желания, стремежи и как продуктите и услугите на компанията ги задоволяват.

Релевантност

Съдържанието трябва да е тясно свързано с интересите и нуждите на целевата аудитория. Смяната на гледната точка от продукта към клиента улеснява създаването на релевантно съдържание.

Последователност

Публикуването на съдържание трябва да бъде редовно и според определен график, за да се поддържа ангажираността на аудиторията. Точно както в реалния живот изграждането на отношенията ни с приятелите са ни отнели години, така и доверието между компания и клиенти се гради дълго и с желание винаги да си от полза.

Различни формати:

Съдържанието може да бъде представено в различни форми, като текст (статии в блог, електронни книги, ръководства), видео (обяснителни видеа, уебинари), аудио (подкасти), визуални материали (инфографики, презентации), интерактивно съдържание (тестове, калкулатори) и други. В основата на всички тези формати обаче винаги стоят добре обмислените думи и ясно структурирани послания, идеи и теми.

Разпространение

Създаденото съдържание трябва да бъде активно разпространявано чрез различни канали, като уебсайт, социални медии, имейл маркетинг и други. Залагането само на един канал, само защото в момента е набрал популярност, е често допускана грешка. Каналите за дистрибуция се определят от навиците на конкретната аудитория/таргет група. Ако клиентите ви не използват тик-ток, няма нужда да сте там, само защото всички останали са.

Дългосрочна стратегия

Маркетингът чрез съдържание е дългосрочна инвестиция, която цели постепенно изграждане на взаимоотношения и постигане на бизнес целите. Обикновено отнема около половин година да се изгради и активира стратегията за маркетинг чрез съдържание, но ако е направена добре, тя ще ви се отплаща в годините занапред дори и да спрете да инвестирате големи суми в създаване на ново и ново съдържание. Рекламите, от друга страна, спират да работят в момента, в който спрете да инвестирате бюджет в отделните канали.

Защо е важен маркетингът чрез съдържание:

Привличане на органичен трафик: Качественото съдържание подобрява класирането в търсачките и привлича потенциални клиенти, които активно търсят информация по дадена тема.

Генериране на лийдове: Ценното съдържание може да стимулира потребителите да оставят своите данни за контакт в замяна на достъп до него.

Изграждане на доверие и авторитет: Предоставянето на полезна информация позиционира марката като експерт в своята област.

Подобряване на ангажираността на клиентите: Интересното и релевантно съдържание задържа вниманието на аудиторията и насърчава взаимодействието.

Увеличаване на продажбите: Чрез изграждане на доверие и информиране на потребителите, маркетингът чрез съдържание в крайна сметка води до по-високи продажби.

По-ниски разходи за реклама: В дългосрочен план, успешната стратегия за маркетинг чрез съдържание може да намали зависимостта от платена реклама.

Накратко, маркетингът чрез съдържание е мощен инструмент за изграждане на силни взаимоотношения с клиентите, повишаване на разпознаваемостта на марката и постигане на устойчив растеж на бизнеса.

За разлика от рекламата, чиято цел е бързо да увеличи продажбите. Разбира се, най-добри резултати се постигат при обединяване на маркетинговите усилия в консистентна стратегия за съдържание и реклама.

Велина Томова

Scribum.bg