Завръщане в бъдещето: Как се промени дигиталното съдържание и какво ни очаква
January 13, 2021
Интернет се крепи на думите. Е, и на единиците и на нулите, но най-вече на думите, на статиите, на заглавията и на съдържанието. Всички пишем и всички искаме да бъдем прочетени. Интересно е да се види как писането на статии в интернет се промени коренно за последните 15 години:
2004-2008: Заглавията са загадъчни, а статиите – смели и оригинални
Това е времето на закачливите заглавия и остроумните текстове. На стремежа да кажеш много с малко думи. На играта на думи и смисли, на удоволствието да си толкова свободен, че да напишеш „дупе“ в статия.
Хората намираха сайтовете през Google и, забележете, от уста на уста в трамвая, но после прилежно ги запазваха като букмарк или слагаха като Homepage на браузърите си. Беше важно да се работи за популярността на сайта като марка.
Веднъж харесали стила на писане, се връщаха отново и отново. Тогава статиите живееха в своите „домове“ – сайтове с определена визия и излъчване, бяха прилежно наредени в категории и четенето се случваше в контекст.
Това помагаше много на двусмислените заглавия, на иронията и играта на думи, защото контекстът помагаше. Ясно беше, че щом статията е в категория Секслайф, на снимката има плод с капчици, а заглавието е „Гладка като нектарина“, ще говорим за интимната прическа.
Популярността на онлайн медиите растеше.
2008-2012: SEO настъпва, насищането с ключови думи става фактор
Първите регистрации във Фейсбук у нас вече са факт, а SEO оптимизацията вече е основна част от дигиталните занимания. Вече не беше достатъчно само да пишеш добре подредени по категории статии, трябваше и сайтът „отзад“ да е построен добре.
SEO специалистите взеха да навестяват редакторите на съдържание все по-често и да настояват да се пише повече за търсачката, отколкото за хората.
Появиха се упътвания за добре оптимизирано за google съдържание, в които съветите бяха абсолютно противоположни на това, което хората харесваха да четат. Текстовете трябваше да стават все по-конкретни, а повторенията на една и съща дума бавно се превръщаше в норма.
Все повече хора намираха съдържанието през Фейсбук. Контекстът на сайта губеше от своята тежест и заглавието трябваше да е достатъчно ясно, за да знаят хората какво да очакват.
Все повече хора ползваха интернет и не на всички от тях играта на думи им беше по вкуса. И Google, и хората искаха да е конкретно и ясно.
2012-2020: Потопът от статии
Ето едно типично „десетарско“ заглавие – „Няма да повярвате как се промениха заглавията на статиите“! Бумът на оналйн съдържанието за последните осем години трудно може да се опише с думи. Свръхпроизводството на думи, като в китайска фабрика, девалвираха съдържанието до броене на символи и процентно присъствие на ключовите думи в текста. Аудиторията обаче продължава да търси отговори на страховете, мечтите и желанията си и когато го намери в качествено написани статии, се отблагодарява с лоялност и конверсии.
2020-2030: Завръщане към оригиналното и полезно съдържание
Изморени от едни и същи шаблонни изрази, хората ще започнат отново да ценят качествено написаното съдържание. Ще се научат да го отсяват от плявата и ще ценят високо авторите, които не им губят времето с преповтаряне на едно и също. Както и досега, ще се открояват бизнесите с полезно съдържание, което отговаря на въпросите, мечтите и страховете на хората.
Заглавията обаче все така ще останат ясни и показателни за съдържанието в статията, защото имаме само 9 секунди да впечатлим потребителите.
А какво мисли Гугъл за всичко това?
А Гугъл? Той винаги е харесвал оригиналното съдържание, казва го включително и при последния си ъпдейт.
Велина Томова, копирайтър, собственик на агенция за дигитални текстове Scribum.bg