Друга статия

Как се пише работеща стратегия за съдържание?

August 16, 2014

scribum-content-strategy

Накъдето и да се обърне човек, всички говорят за стратегия за съдържание (content strategy).

След много години, в които механичното редене на ключови думи се харесваше на google повече, отколкото качествено написаният текст, най-сетне се връщаме към истинския смисъл на писането – да е полезно за хората, а не за търсачките.

И понеже писането изобщо не е толкова лесно, колкото някои хора си мислят, то също има нужда от свой план и планирано развитие. Или иначе казано – ако ще пишете за продукта си в интернет, имате нужда от стратегия за съдържание. (а не стратегия НА съдържание, както някои побързаха да го преведат).

Преди да видим как се пише стратегия за съдържание, да обясним с едно изречение какво изобщо представлява тази стратегия.

Стратегия за съдържание е планът, които правите за съдържанието в сайта и другите онлайн канали, чрез които искате да популяризирате марката или услугата си.

Тук влизат статии от всякакъв тип – представяния на продукти, истории на успеха, споделяния, мнения на специалисти във вашата област, интервюта, както и статуси за социални мрежи, авторски снимки, видео-уроци, инфографики.

Изобщо – всичко, което с думи, картина и звук разказва на хората за вас.

Ето как да формулирате съвсем лесно вашата стратегия за съдържание. Имате нужда само от собствения си ум и нещо за писане.

Стъпка 1: Отговорете на тези въпроси:

1. По кои теми моята компания/марка може да говори уверено?

Ще ви помогнем малко с отговора – естествено, че човек разбира най-много от това, което прави най-добре. Ако произвеждате козметични продукти, разбирате от козметика и красота. Ако произвеждате мебели, вашата сила е вътрешния дизайн и обзавеждане.

2. Как горните теми могат да се превърнат в интересно за хората съдържание?

3. Как да създам такова съдържание и къде да го публикувам?

Стъпка 2: След като вече сте си дали отговор на тези въпроси, трябва да определите какъв ще е типът съдържание, което ще създавате – статии, видео уроци, инфографики, галерии със снимки.

После опредeляте конкретните заглавия или теми и ги разпределяте по дати в календар за следващите 6 месеца.

И започвате да пишете.

Това е. Или почти. 

Стъпките могат да ви изглежда лесни, все пак са само две, но ако нямате предишен опит в създаването на съдържание и привличането на аудитория, вероятността да се справите сами е много, много малка.

В такъв случай има още два въпроса, на които трябва да си отговорите:

Кой може да ми помогне в тези стъпки?

Правите си списък с опитни създатели на онлайн съдържание. (нека го наречем редактор на онлайн съдържание) Или се обръщате само към един.

Какво е редактор на онлайн съдържание?

Редактор на онлайн съдържание е човек (да, човек, а не софтуер), който вече има опит със създаването на съдържание в интернет и привличането на аудитория към това съдържание.

Тук се включват онлайн издания, блогове, видео канали с много последователи, онлайн бюлетини с много абонати, популярна фейсбук страница.

Редакторът на онлайн съдържание знае 1) как всяка сутрин да стане от леглото и да създаде текстове или други типове съдържание, които хората реално да искат да прочетат или гледат и 2) как да създаде нещо в интернет от нищото и после да му помогне да се разрастне.

Как да намеря такъв редактор, който да ми помогне с моята стратегия за съдържание?

Ще ви кажем къде със сигурност няма да го намерите – в рекламните и дигитални агенции, нито пък в софтуерните компании, които предлагат инструменти за управление на съдържанието. Естествено, в някои от тези агенции работят с екип от редактори, но не разчитайте на някой, който може да прави сайт, че ще може и да пише добре в него. Даже изобщо не разчитайте на това.

Опитните онлайн редактори все още са малка група от хора, които са работили в продължение на години (поне 4-5) за онлайн медии или в уеб отдела на традиционна медия или имат успешен блог (с поне 500 прочитания на пост).

Много от тях знаят да представят умело не само идеите си, но и продуктите на клиентите, за които често им се е налагало да пишат PR-статии, които все пак да стават за четене и да не отблъскват посетителите на сайта.

И всички те знаят какво е да създадеш от нула нещо в интернет, да му вдъхнеш живот и да го представиш на растящ брой хора, а дори и да спечелиш пари от това.

Защо няма повече редактори на онлайн съдържание?

Защото това е нова професия. В България първите сайтове с наистина качествено съдържание и растяща популярност се появяват през 2003- 2004 г. А оттогава са минали само 10 години.

Разбира се, с всяка изминала година все повече наскоро завършили и с интерес към писането млади хора се насочват именно към онлайн писането.

Наистина ли ми трябва такъв човек? Не мога ли да пиша съдържанието си сам?

Може, разбира се. Но то е като да си направите сами ремонт. Изисква време, средства и умения и често крайният резултат е такъв, че се налага да викнете майстори, за да дооправят.
А това ще ви струва още време и още средства.

Създаването на съдържание е процес, който изисква познания, умения и талант.

Ако сега навлизате в тази сфера, тези няколко статии може да са и от полза:

Статията е готова за публикуване

Котките убиват Фейсбук

А ако пък искате да се съсредоточите върху бизнеса си и да оставите създаването на съдържание на хората, на които това им е работата, пишете ни.

Ние сме Скрибум и ви даваме дума!

Велина Томова

Scribum.bg