Мечта за всеки PR-специалист е прессъобщенията му да се появяват в медиите.

Истината обаче е, че тези текстове, които журналистите получават с десетки в пощите си, в 99% от случаите не стават за публикуване.

Защо? Защото не са интересни за аудиторията, не са полезни и са пълни с толкова много възклицателни знаци, че не стават за четене.

В същото време журналистите с радост приемат всякакви текстове, които да публикуват с никакви или с малко корекции, просто защото в последните години се появи онова безумно изискване за голям брой публикувани материали.

Един добър PR-специалист трябва да умее да влиза в кожата на журналист  и да предлага статии или content marketing материали, които да вършат работа на журналистите и читателите.

Ето какво искат журналистите, за да публикуват една ПР-статия:

Искат цифри

Има ли статистика, всичко е наред. Статистиката показва мнението на обществото по дадена тема или илюстрира навици на голяма група от хора. Това се чете, това е интересно. Защо?

Защото хората обичат да се сравняват с другите и защото сме свикнали да измерваме нещата, сравнявайки ги с други сходни величини.

“57% от българите страдат от чувствителни зъби” или “Половината от българките не ползват дезодорант” са все добри примери за заглавия на ПР-статии.

Първата е за паста за зъби, която се справя с проблема, а втората говори за това, че жените, които не ползват дезодорант, предпочитат да използват определена марка парфюм.

Създавайки такъв тип новина, показваща тенденция и даваща повод за коментари и спорове, си гарантирате почти 100% публикация. Или ако трябва да го каже по друг начин:

„59% от медиите предпочитат статии с цифри“.

Искат да са полезни на читателите си

Статия, в която се дават съвети или се посочва решение на здравословен проблем, лесно се превръща в популярна публикация.

Не е тайна, че сред най-популярните медии са именно тези, които дават решение на ежедневните проблеми – от това как да си приготвиш закуска в три стъпки до това как да се разделиш с гаджето си, пак в три стъпки.

ПР-статии, в които името на компанията се споменава само като заден фон, като източник на професионално мнение по даден въпрос, също лесно би намерила място в изданието или предаването.

Дори редакторът да изреже името на компанията, вниманието на читателите вече е насочено към дадения проблем и е въпрос на правилен маркетинг той да попадне скоро след прочитането на материала точно на този продукт, който ще реши всичките му проблеми.

Добър пример в тази насока бяха серия ПР-статии на Ядки ЧИПИ, които първи в България опаковаха ядките си с непрозрачна материя.

В статиите им се говореше за това какво се случва с ядките в прозрачните пликчета, как загубват ценните си хранителни вещества, изложени на слънцето и т.н. Дори марката да не стане ясна, на читателите им е обърнато внимание върху нещо, за което досега не са се замисляли – опаковката на ядките.

Познайте от кои ядки ще си купят на тръгване от работа, след като вече знаят, че тези в прозрачните пликчета не са достатъчно качествени.

И още един пример от козметичната индустрия. Вместо да се включи в общия хор на „най-новия шампоан за обем“, от Нивеа от няколко години насам изпращат материали с тенденциите в прическите за сезона, с разкошни снимки, които само чакат да бъдат публикувани.

Разбира се, всички прически се правят с техни продукти, но дори това да не бъде споменато, посочването на източник на снимка Nivea е достатъчно, за да се насочи вниманието на потребителите към определената марка.

Искат звезди

Това го знаят всички. И го ползват щедро, макар и с променлив успех, защото усетът за новина се изработва с времето и опит в медии. Не е достатъчно да поканиш звезда на партито си, за да получиш отразяване.

Трябва да има отново закачка, случка или скандал, за да бъде интересно и статията да е отиде за публикуване.