Четенето, също както писането, изисква поне минимални познания по въпросната дейност.

В последните няколко години хората четат и пишат повече от когато и да е било. И много често разбират грешно това, което е написано. Справка – симпатягите от Nenovinite и аматьорския клип с Мохамед, който предизвика гнева на мюсюлманския свят.

Затова човек трябва не само да чете, но и да разбира правилно написания текст.

Трябва да знае как да достигне възможно най-близо до изказаните от автора идеи, да вникне в смисъла зад думите и да мисли преди да реагира, разбирай – коментира, споделя във Фейсбук или излиза на протест.

И така. На какво трябва да се обръща внимание при четене на текст/пост/статия/ изрезка от вестник.

Кой пише 

За да се разбере максимално добре даден автор, е хубаво да се запознаете с неговата личност, доколкото позволява ситуация.

Ако говорим за блог, кратък поглед върху профила в блога ще ви осветли за възрастта, пола, интересите и професията на пишещия.

В други случаи по-стари материали или мнение на други читатели могат да ви помогнат да си създадете приблизителна представа за автора, поне пол и възраст.

Къде го пише 

Проверете къде е публикуван дадения текст. Това ще ви позволи да определите правилно какво да очаквате от текста преди още да сте го прочели.

Важни са мястото на публикуване и рубриката. В тийнейджърски вестник няма как да се срещне задълбочен политически материал.

В Капитал няма да се публикува новина за новия сингъл на Джъстин Тимбърлейк.

Рубриките по принцип са създадени именно с цел да улесняват четенето, да насочват читателя още преди да е попаднал на конкретен материал.

В рубрика България няма да пише за Саркози, нито пък в рубрика Култура на 24 часа ще пише за рокадите в НДСВ.

Как го пише

Тук важна роля играе наученото в училище за стил, жанр, похвати в литературата и други, предизвикващи тогава прозявки у повечето ученици сложнотии.

Изразните средства, избрани от автора, рядко са случайни. Думичките, наредени в текст, са избрани така, че да внушат, разкажат и покажат определени мисли, чувства, възгледи.

И когато съберете тези три супер елементарни и супер повърхностни основни принципи в четенето и ги приложите на практика, тогава много от текстовете, които четете, ще придобият съвсем друга форма и смисъл.